Két alapvető istállózási rendszer létezik: a nyitott és a zárt istálló,ez utóbbinál egy meglévő vagy kifejezetten e célra emelt éületen belül alakítják ki a bokszokat.A beltéri rendszert gyakran nevezik amerikai típusú istállónak,mert először az Egyesült Államokban terjedt el.
Mindkét rendszernek megvannak az előnyei és hátrányai.A nyitott istállókat olcsóbb felépíteni,de hacsak nem fordítottak erre gondot a tervezés során,a lovak elkülönültnek tűnhetnek szomszédjaikhoz képest.A zárt istállók sokkal kellemesebbek azok számára,akik lovakat gondoznak,mert fedettek,ám ezeket nehezebb kiszellőztetni,és verekedés is előfordulhat a lovak között.A legtöbb esetben csak akkor éri meg a működtetésük,ha legalább négy lónak kívánunk szállást biztosítani.
Méret és költség
Az egyes istállóbokszok,akár nyitottak,akár zártak,mindig legyenek minnél tágasabbak.A javasolt minimális méret: 3,04 négyzetméter 14,2 marokmagas póniló számára;3,65 négyzetméter egy 16 markos ló számára;és 4,26 négyzetméter a 16,2 marok vagy ennél magasabb lovak számára.Fontos megjegyezni,hogy ezek csupán a minimális követelmények,és minden ló és póni örül,ha minnél nagyobb tér áll a rendelkezésére.A nagyobb istállók almozása is gazdaságosabb,mert bár több szalmát kell az elején leterítenünk,könnyeb tisztán tartani,mert kisebb az esélye,hogy a ló beletapossa az ürüléket.
Noha mindannyiunknak bizonyos költségvetésből kell gazdálkodnunk,hosszú távon gazdaságosabb előregondolkozni,és a jövőbeli igényekre is tervezve építeni a jelen szükségletek mellett.Például a legtöbb építész egységenként kevesebbet számol fel,ha mondjuk három állást és egy szénatárolót épít ki,mint ha csak két állást emel.Arra is hamar rá fogunk jönni,hogy a raktár sosem elég nagy.
Szigetelés és ajtók
Hasonlóképpen a részletek terén is törekedjünk a lehetőségekhez mérten a legjobb minőségre!A szigetelés,amely a rúgás ellen védő falként is szolgál,teljes magasságában drábább,mint az,amelyik csak félig borítja a falat,de nemcsak csökkenti az istálló szerkezetének sérülését a rúgkapáló paták következtében,hanem szigetel is.
Az ajtónyílások legyenek legalább 1,22 méter szélesek,hogy minél kisebb legyen az esélye,hogy a ló beveri a csípőjét,ahogy ki-be jár.A beltéri magasság legalább 3,65 méter legyen,de inkább 3,8 méter.Elméletben ezt egy kis póni esetén leget csökkenteni,de gyakorlatilag minél nagyobb a tér,annál több levegő fél er az istállóban,és ez segíti a szellőzést.
A hagyományos zsanéros ajtók mindig kifelé nyíljanak,hogyha a ló beszorul (fordulás közben megakad) au ajót mögött,akkor is ki lehessen nyitni.
A biztonság érdekében feltétlenül legyen fönt és lent tolózár - egyes lovak igazi szabadulóművészek.Az istállóajtó alsó felének felső peremére ilesztett galvanizált fémcsík megakadályozza,hogy a ló harapdálással tönkretegye.
Jó szellőzés
A jó szellőzés létfontosságú,hogy lovunk légzőszervei egészségesek maradjanak,s ezért fontos,hogy az istállóajtó felső része még rossz időben is mindig nyitva legyen.Ha aggódunk amiatt,hogy a ló netán megfázik,terítsünk rá még egy takarót vagy egy vastagabbat!Küszöböljük ki a huzatot,mert attól meghűlhet.A szellőzőnyílások legyenek különböző magasságokban,hogy minél nagyobb legyen a légmozgás.A nyitott istállónál javasolt,hogy a bemeneti rések valamivel a ló magassága fölött helyezkedjenek el,a kimenetiek pedig a tető szintjén legyenek,hogy a levegő keringése minél jobb legyen.Zárt istálló esetén kérkük ki szakértő véleményét az épület tervrajzával kapcsolatban.
A tető
Mindkét esetben,tehát akár nyitott,akár zárt istálló mellett döntünk,lapos tető helyett inkább nyeregtetőt alakítsunk ki,hogy bent minél több levegő legyen.Számos népszerű alapanyag áll rendelkezésre a kültéri istállókhoz,amelyek között a pénztárcánk segíti a választást,de kedveltek a bitumenes hullámlemezek vagy az Onduline lemez,amely egy különlegesen kezelt farostlemez.Ha átlátszó műanyag lemezt illesztünk be a tetőbe,több fény jut az istállóba.
Érdemes nagy ereszt kialakítani a kültéri állások ajtaja és elülső fala fölött,mert rossz időben további védelmet nyújt a ló és gondozója számára.Előre gyártott istálló esetén az eresz a tető meghosszabítása,de a kő-vagy téglaistállónál a tető anyagából is készülhet.Az istálló elülső oldalán általános az ereszcsatorna,de hátul is érdemes rá beruházni.
Copyright HR-2008-2013
|